Tiina (Paras), Tuula (Työelämän
toisinajattelijat) ja Thimjos (Maktub)
Paulo Coelho, Erik
Bertrand Larssen, Elina Henttonen & Kirsi LaPointe keskustelevat
Paulo kyselee: Johtajan tehtävään kuuluu tarkkailu. Hän tarkkailee
henkilöitä ja ympäristöä, reunakiviä ja trendejä, onnistumista ja
epäonnistumista. Tarkkailu voi poikia tekoja tai antaa aihetta mietiskelyyn.
Mietiskely voi poikia tekoja tai antaa aihetta jatkomietiskelyyn. Mikä mahtaa
olla tehokasta tarkkailua?
Elina ja Kirsi vastailevat: Tarkkailla
voi monella tapaa, käytännössä arjen työssämme käytämme useita tarkkailun
keinoja. Meillä on käytössä monia järjestelmiä ja mittareita, joiden avulla
voimme tarkkailla mm. strategian toteutumista, taloutta, työhyvinvointia, jne.
Toisaalta nämä järjestelmät tuppaavat kertomaan vain tilanteen, ei sen syitä.
Tämän vuoksi itse katson tehokkaimman tarkkailun olevan yhdistelmä faktat, keskustelu
(kysyminen) ja kuuntelu.
Erik kyselee: Pitääkö johtajan olla paras vai paras versio
itsestään vai riittääkö, että on riittävän hyvä? Miten johtaja tekee tämän
valinnan, miten johtajan arvot tähän vaikuttavat?
Paulo vastailee: Johtajan
pitää saada muut onnistumaan ja onnistuminen on aina muiden silmissä. Johtajan
oma hyvyys on suhteellinen, riittää kun osaa johtaa ja johdettavat menestyvät.
Johtaja ei varsinaisesti valitse olla hyvä johtaja, hän vain on tai sitten ei.
Johtajan arvot kuitenkin vaikuttavat siihen, onko johtaja siedettävä vai ei.
Elina ja Kirsi
kyselevät: Mistä syntyy työn
mielekkyys asiantuntijaorganisaatiossa ja mikä johtajan rooli on siinä?
Erik vastailee: Asiantuntijoiden johtamisessa motivointi,
sitouttaminen ja palkitseminen ovat ratkaisevan tärkeitä. Sisäisesti
motivoitunut toimii toiminnan tuottaman palkitsemisen takia, ulkoisesti
motivoitunutta motivoivat toiminnan seuraukset. Sisäistä motivaatiota
edesauttaa se, että asiantuntija voi itse vaikuttaa omaan työhönsä, kokee
onnistumisen tunteita. Tätä edistävät vastuu, edistyminen ja saavutukset.
Ulkoisia motivaattoreita ovat palkka, organisatorinen asema, ylenemisen
mahdollisuus tai toiminnan valvonta. Kumpaakin tarvitaan, mutta useimpia
asiantuntijoita (varsinkin valtionhallinnossa) vie sisäinen motivaatio.
Motivoiko se, että miettii, sitä, kun kuolemaa odotellessa ei tarvitse katua
sitä, mitä ei tehnyt? Motivoiko ajatus siitä, että jos muutkin ovat
onnistuneet, niin minäkin voin onnistua? Jotta motivaatio säilyy, tulee asettaa
tavoitteet. Huippu-urheilija voi tavoitella olympiakultaa, yritysjohtaja
miljardin liikevaihtoa. Mutta entäpä julkishallinnon keskijohto? Mikä on hänen
tavoitteensa? Tavoitteiden määrittelemiseksi pitää tunnistaa omat arvonsa. Ja
kun tavoite on selvä, pitää tehdä päätös, että tekee kaikkensa tavoitteen
saavuttamiseksi.
Asiantuntijan pitää saada tuntea, että hänellä on
mahdollisuus kasvaa ja kehittyä työssään, saavuttaa paras versio itsestään.
Onnistuminen ja mielekkyys ovat tärkeimpiä työnteon motivaation lähteitä. Asiantuntija
haluaa tehdä työnsä itsenäisesti, ilman turhaa valvontaa. Asiantuntija kaipaa
vapautta kantaa vastuunsa. Työstä on kuitenkin saatava kohtuullinen korvaus,
ihan käytännönkin syistä. Johtajan on mahdollistettava työntekijälle tilaisuus
kehittyä, kouluttautua ja olla luova. Johtajan on vaikutettava alaisensa
tunteisiin ja saada tämä innostumaan ja yrittämään parhaansa. Vuorovaikutus ja
tiedon välittäminen ovat johtajan tärkeimpiä tehtäviä. Yhteistyö, työilmapiiri
ja hyvä tiimi toimivat parhaimmillaan sitouttajina. Työn mielekkyys on
kuitenkin yksilöllistä ja yksilölliset tarpeet ja työn ja vapaa-ajan
tasapainottaminen tulisi huomioida. Johtajan tulee olla joustava, osata tulkita
ihmisiä ja uskaltaa esiintyä monella tavalle, yleisöstä riippuen. Pelkkä
lahjakkuus ei ratkaise, johtajuutta voi ja pitää harjoitella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti