Kuinka osaamista johdetaan huippututkimuksessa- paneelikeskustelu:
Klikkaamalla videoon
Makke Leppäsen materiaali:
Klikkaamalla matskuun
Mitä keskusteltiin ryhmissä? Miten ihmisten oppimista
johdetaan?
- Motivoinnilla
- Osaamiskartoitusprosessilla
- Käydään yhdessä läpi mitä tarvitaan ja mitä osataan
Mikä ihmisiä motivoi tutkimusten mukaan?
- Raha sijalla 6
- Onnistuminen
- Vastuu
- Arvostus
- Luottamus
- Haasteet
- Vastuut
- Jotkut ovat ideanikkareita jotka jaktsavat tehdä oman työhsä
ku on uutta kehitettävää
- Autonomia, vapaus toimia
- Saako vaikuttaa omaan töyhön vai ei.
Topi Litmasen materiaali:
Klikkaamalla matskuun
Topi Litmanen, Claned Group, Kasvatustieteen
tohtori.
Miksi olemme koulutusmaailmassa hitaita ottamaan uusia
välineitä käytöön?
Koulutuksen haaste on se, että meillä Suomessa on kaikkien
muiden mielestä maailman paras kulutusjärjestelmä. Miksi tuntuu, että olemme
kamalan tyytymättömiä siihen? Pisamittaukset eivät mittaa sitä osaamista mihin
meitä pitäisi valmistaa. Edelleen istumme luokassa hiljaa ja yksi puhuu edessä.
Kuuntelemme mitä opettaja sanoo. Työelämässä taas roolit muuttuvat. Työtä pitää
luoda itse, pitää tehdä kansainvälisiä suhteita ja toimia verkostoissa.
Myös ammattioppilaitokset ja korkeakoulut toimivat samalla tavalla.
Tiedot vanhenevat hyvin nopeasti.
Kouluissa videot ja TV on edelleen kuranttia tavaraa, mutta periaatteessa
voisimme edelleen korvata nämä välineet kalvoilla ja fläppitauluilla.
Digiopetus on mahdolistanut helpommin jaettavan tiedon ja
vuorovaikutteisemman oppimisen. Nyt Chromebookit ja tabletit ovat arkipäivää,
mutta emme hyödynnä niitä vielä kunnolla. Netti on mahdollistanut käyttäjien itse tuottaman sisällön
jakamisen helposti. WEB 3.0 mahdollistaa täysin uudenlaiset toimintamallit.
Erilaiset alustaratkaisut kuten Über, Wolt ja muut alustoihin perustuvat palvelut ovat vasta tulossa
opiskelumaailmaan.
Diginatiivi, digimuukalainen
Suurin osa meistä on digimuukalaisia. Olemme syntyneet
maailmaan missä digitaalisuutta ei ollut. Maailma on kuitenkin murrostilanteessa digitaalisuuden suhteen. Nykyiset 3-vuotiaat menevät kouluympäristöön
missä käytetää edelleen vanhan maailman välineistä, kuten esimerkiksi kynää.
Diginatiivit eivät osaa käyttää vanhan maailman välineitä tehokkaasti oppimiseen.
Miten käynnyköitä voidaan käyttää oppimisvälineinä järkevästi?
Yritysmaailmassa digitaalisuus näkyy jo tehokkaammin kuin
koulumaailmassa. Kuilu on edelleen näkyvissä diginatiivien ja digimuukalaisten
kanssa.
Kuinka pystyvä olet luentotilanteessa? Emme koe haastetta,
mutta emme koe pystyvyyttä. Olemme kaavion alalaidassa. Parhaat oppimisen
kokemukset ovat yksin kotona tai kirjastossa tai sitten pienryhmissä. Matala
pystyvyyden kokemus ja korkea haaste on kirjoittamisen aikana. Vaihtelemme
optimaalisen tilanteen ja ahdistuksen rajamailla. Koulutuksen tavoitteena on se,
että osaaminen ja haastetaso nousee. Eteneminen voi olla jokaiselle melko
yksilöllistä. Kun kehittyessämme saamme koko ajan haastavampia tehtäviä,
flow-kokemukset ja virtauksen tunteet ja muut huippukokemukset vahvistuvat ja
yleistyvät. Nämä kokemukset auttavat motivaatiossa myös pitkälle.
Lähikehityksen vyöhyke:
Keskikehällä on mukavuusalue. Siirryttäessämme
haastavampiin.
Verkkokurssit
- Tylsiä
- Parannettavaa olisi.
Mikä mätti?
- Vuorovaikutteisuuden puute. Verkkokurssit ovat kuin
hautausmaita. Joku saattaa aloittaa keskustelun, mutta harvoin syntyy
aktiivista vuorovaikutusta. Interaktiivisuus ei välttämättä toteudu esim.
tutoriaalikursseilla. Simulaatioilla voidaan kokeilla fysiikan asioita ja
perehtyä visuaalisuuden keinoin opittaviin asioihin. Oppimispelit
työympäristöissä huomio kääntyy helposti väärään suuntaan. Pisteiden kerääminen
työssä oppiessa ei vielä toimi järkevästi.
Englanninkielinen wikipedia on tällä hetkellä luotettavin
tietolähde mitä meillä on. Syntyneet virheet korjataan todella nopeasti.
Lääketiede hyödyntää wikipediaa tehokkaasti. Suurilla kielialueilla
luotettavuus on hyvä, mutta pienillä kielialueilla ei niinkään.
Elektroniset suorituksen tukemiseen tarkoitetut
järjestelmät. Vielä vähäisessä käytössä.
Moodle jne. ovat tunnettuja ja yleisesti käytössä, mutta
eivät valitettavasti ole kovinkaan
vuorovaikutuksellisia.
Clanedin alusta varastettu tutuista palveluista. Kaikki jaettu
materiaali videoita myöten on kommentoitavissa ja muokattavissa halutuista
kohdista. Kuka tahansa opiskelija pystyy lisämään materiaaleja, perustamaan omia
alueita yhteistyötä varten jne.
Oppimisanalytiikka on tällä hetkellä verkko-oppimisessa
kuumin asia koneälyn lisäksi. Käytetään samankaltaisia menetelmiä kuin
Facebookissa tai Amazonissa. Kaikki käyttäjiltä kertyvä aineisto kerätään ja käytetään
sitä oppimisprosessin näkyväksi tekemiseen. Miten opiskellaan ja miten
oppimista voi tukea. Esimerkiksi 100 yliopisto-opiskelijaa ei anna luentojen aikana
juurikaan palautetta oppimisestaan tai päivien annista, mutta louhittaessa tietoa
suuresta määrästä dataa ja yhdistettäessä oikeat palaset yhteen, saadaan käytökelpoista informaatiota. Suositusalkoritmien
tehtävänä on muodostaa käyttäjälleen hyödyllisiä kokonaisuuksia materiaaleista.
Miten saamme analytiikan tukemaan oppijaa?
Koulutusdatasta louhitaan esimerkiksi opetushallinnolle ja suurille yrityksille
analytiikkaa siitä miten opitaan. Kuinka paljon on poissaoloja, kuinka moni
pääsee tavoitteisiinsa. Pyritään ennustamaan ketkä menestyy, ketkä ei menesty ja
mitkä on syyt. Kerää kaiken datan mitä on saatavissa. Alkoritmien kautta
murskataan isot datat ja tehdään onnistumiset näkyviksi.
Miten työpaikoilla tapahtuva koulutus soveltuu analytiikan
hyödyntämiseen? Bigdata löytyy monestakin materiaalista jolloin vaikka 20
opiskelijan aineistosta voimme verrata oppimistuloksia analytiikkaan.
Ajankäyttöä ja teemoja voidaan analysoida pienilläkin ryhmillä. Vaikka ihmisiä
olisi vähän, datapointteja tulee paljon.
Mikä on ikä jolloin ei tarvitse enää oppia? Onko sitä?
Mittaroinnin vaikeus. Miten vaikuttavuutta voidaan mitata muuten kuin numeroin?
Miten saa oikean balanssi oppimisen ohjaamiselle ja
oppijoiden oman motivaation kohdalleen? Miten löydetään tasapaino yksilön ja
organisaation välillle. Vastuutetaan oma oppiminnen, mutta ei ohjata liikaa.
Miten kiinnitetään osaaminen ja oppmimisen tavoitteet
organisaation strategiaan ja yhteiseen päämäärään?
Miten näytetään omaa esimerkkiä?
Kuinka mitata oppimista kokonaisuudessaan?
Osaamisen kartoitus kaikenkaikkiaan.
Mikä on organisaation rooli mahdollistaa oppimista ja
osaamisen kehittymistä?
Klikkaamalla matskuun
Kuntoutussäätiöltä löytyy kuntoutusta ja tutkimuspalveluja. Melko iso
tutkimuslaitos tutkimusalalla. Yhteensä 37 tutkijaa. Tekee tutkimuksia, selvityksiä,
kehittämishankkeita, arviointeja, koulutuksia jne. Tutkijat ovat koulutukseltaan enimmäkseen psykologeja jakasvatustieteilijöitä. Monimenetelmäinen lähestyminen. Esim. päihdeongelmissa
väestöryhmittäinen lähestyminen Riikalla. Psykologit taas tulevat
yksilönäkökulmasta.
Jokaisella tutkijalla on useampia hankkeita käynnissä.
Tavoitteena on asiakaspohjan ja rahoituksen laajentaminen. Otetaan yhteyttä
potentiaalisiin asiakkaisiin ja tarjotaan asiantuntemusta.
Missä mennään? Melko alussa uudistumisessa. Yhdistymisen
tavoitteena on ollut siilojen purku. Siiloutuminen on rajoittanut tiedonkulkua
ja yhteistyön tekemistä. Nyt tarjotaan kuntoutusalalla Suomen parasta tutkimustoimintaa.
Mennyttä ja stabiilia tilannetta työelämässä ei kannata
haikailla. Siihen ei enää päästä. Meidän on autettava ihmisiä ymmärtämään
muutoksen pysyvyyttä.
Rahoittajan näkökulmasta on oltava luotettava ja haluttu
yhteistyökumppani. Yhteiskunnallisesti täytyy olla myös luotettava ja
mielenkiintoinen toimija jota kunnellaan ja jonka mukaan tehdään lakeja ja
säädöksiä.
Tavoitteet tälle vuodelle, keskipitkän aikavälin tavoitteet
3 vuoden päähän ja pitkän aikavälin tavoitteet 10 vuoden päähän.
Tutkijoiden urapohjan tukeminen lyhyen aikavälin
tavoitteena. Työntekijöiden osaamisen lisääntymisen ja opiskelun tukeminen
intressinä. Atraktiivisia tutkimussoluja joiden vetovoima keskittyy päätutkijan
osaamisalueeseen. Tutkimusjohtajat miettivät solun toimintaa kokonaisuutena ja
vastaa solun toiminnasta. Miettii rahoituksen ja toiminnan kehittämisen suunnan
sekä verkostot suomessa ja kansainvälisesti. Organisaation rakenne on muuttunut
hierarkisesta ylhäältä johdetusta erikoissolujen verkoksi.
Tavoitteena myös sisäisen tutkimustyön vahvistaminen ja
rajojen rikkominen eri tutkimussolujen rajojen kesken. Tiedolla vaikuttamisen uudet muodot otetaan käyttöön.
Strategian pitää ohjata kaikkea toimintaa. Suuntana hyvä,
innovatiivinen työyhteisö. Strategiakeskeisyys hyvin vahvasti tavoitteena.
Henkilöstöinformaatiotilaisuuksilla kerrottu muutoksista.
Kehityskeskusteluiden mielekkyyden pitäminen?
- Mitä muutoksia on tehty ja miten tilanteet ovat
muuttuneet. Lyhyiden välitavoitteiden määrittäminen ja keskustelun
kohdistaminen välitavoitteisiin.
Miten suorittavaa työtä tekevien ihmisten motivaatio ja
osaaminen pidetään yllä?
- Yhteys tutkimuksen tekoon. Vaikka omat tehtävät eivät
muuttuisi, hankkeet ja aihepiirit muuttuvat jolloin työn mielekkyys säilyy.
Oman työn kehittyminen muuttuu ja työn liittyminen strategiaan on tuotava
esille.
Kehityskeskusteluissa myös oppimisen tavoitteiden
läpikäynti. Onko tarvetta koulutukselle, voiko opiskella työn ohessa jne.?
Tavoitteiden saavuttaminen
Osa on sitä mieltä että muutosta ei pitäisi tapahtua ja
toiset sitä mieltä, että muutos tapahtuu liian hitaasti. Tavoitteiden
saavuttamisen valossa voidaan tutkia muutosten etenemistä.
Henkilöstön tukeminen muutoksessa
Maaliskuussa perspektiivipäivä. Yleisen työhyvinvoinnin
peruselementit. Erilaisia liikuntapalveluita ja tunti liikuntaa työajalla
viikolla. Yhteistä toimintaa talon sisällä.
Työhyvinvointikyselystä on siirrytty työn imun mittaamiseen.
Epäillään muutosten aiheuttaneiden paineiden nousevan näkyviin.
Yhteiskehittäminen ja henkilöstön perspektiivin näkyminen halutaan huomioida
organisaation kehittämisessä.
Sisäisen tiedotuksen linja mahdollisimman avoin ja
mahdollisimman tiivis. Selkeää parannusta syntynyt aiempaan verrattuna.
Fasilitaattorin avulla toiminnallisin keinoin käytiin
organisaation osaaminen läpi. Ryhmätyöskentelynä vaikutavuuden edistämiseen
liittyvät asiat läpi.
Mitä itse voit tehdä osaamisen virtaamiseksi?
- Tukea talousvastuuseen tiimivetäjillä.
Oppisopimuskoulutuksella suoritetulla tuotekehittäjäkoulutuksella kehitetään
uusia käytäntöjä prosessien kehittämiseen.
Jatkuvalla kouluttamisella ja kehittämisellä voi olla
vaikutuksia työaikakirjaamisten kanssa. Ei tiedetä mihin tunnit kirjataan jne.
Osaamisen virtaaminen, potentiaalin hyödyntäminen.
- Koulutukset ovat lisänneet yhteistyötä organisaation
sisällä.
Visuaalinen keino oman osaamisen osoittamiseen. Tämän
työkalun avulla voidaan paremmin kartoittaa muiden osaamisen kenttiä ja
helpottaa tiimien muodostamista eri hankkeita tehtaillessa.
Osaamisen lisäämiseen liittyy koulutukset.
Täydennyskoulutukset, työtehtäviin liittyvät koulutukset. Joskus on mietittävä
onko rahoitusta ja liittyykö koulutus varmasti työtehtävien edistämiseen?
Työn vaativuuksiin liittyvä asteikko. Eri osa-alueiden
harkinta ja eri vastuualueiden määrittely. Palkkaus määritelty selkeän taulukon
mukaisesti. Visualisoimalla näkymä tulevaisuudesta helpottaa motivaation
ylläpitoa.
Johtamisen periaatteita
- Hierarkisesta organisaatiosta tutkimussoluiksi. Tavoitteena
kuunteleva asiantunteva johtaminen, ei hierarkiknen. Kuuntelu, kannustaminen ja
kiittäminen. Johtajan tehtävänä mahdollistaa asiantuntijoiden toimintaa, eikä
pönkittää omaa erinomaisuutta tutkijana.
Uusien hankkeiden näkyväksi tekeminen ja juhlinta
onnistumisista.
- Hyvien ehdotusten kettterä käyttöönotto
- Suuretkin uudistukset käyttöön mahdollisimman kevyellä
toteutuksella. Esim. elokuussa aloitetaan paikasta ja ajasta riippumaton
työkulttuuri jolla pyritään vapaaseen työn järjestelemiseen.
- Tilankäytön tiivistäminen ja järkeistäminen. Paljon
asiakastyötä tekevät ja etätöitä tekevät eivät tarvitse omaa työhuonettaan.
Tilankäyttö kunkin tarpeen mukaisesti.
Haasteita johtamisen näkulmasta:
- Osa kaipaa rakenteita ja ennakoitavuutta.
- Osalle muutos on liian hidasta
- Negatiivisesti suhtautuvat ankeuttajat ovat monesti
kuitenkin arvokkaita työntekijöitä.
- Ratkaisukeskeisen ajattelutavan ja kannustavan hengen
kannustaminen ja nostaminen.
- Avoimen keskustelukulttuurin luominen myös ankeuttajien
kanssa, jotta pinnan alle ei jää vellomaan muutosvastarintaa, vaan ongelmat
voidaan nostaa esille heti kohdattaessa.
- Uudenlaisen toimintamuodon ja suhtautumistavan
vakiinnuttaminen.
1. Mitä osaamisen ja henkilöstövoimavarojen keinoja teidän
omassa organisaatiossa on käytössä?
- Kehittyskekustelut
- Tyhy-toiminta
- FGI seminaari perjantaisin joka toinen viikko
- Iltatohtori johon tulee aina joku asiantuntija kertomaan
tietyistä ajankohtaisista aiheista
- Matkalla käyneet kertoo matkoistaan ja kokouksista. Jakaa
tietoa yhteisöön.
- Kun tarvitaan erilaisia osaajia erilaisiin hankkeisiin,
hyvin pitkälti mennään esimiesten verkostojen kautta. Miten löydetään. Valtion
rekrytointipolitiikka ei ole suotuisa uusien osaajien hankkimiseen tai
vanhoista eroon pääsemiseen. Eri tyyppiset ihmiset ottaa eri tavalla erilaisia
tehtäviä, joten yksilöllinen kartoitus on oltava mahdollista. Itse ei hakeuduta
erilaisiin tehtäviin. Hyville tyypeille bookataan todella paljon töitä ja toisille
keskimääräisesti hyvin vähän. Aina ei etsitä myöskään substanssiosaamista,
mutta oikeanlaista asennetta. Asenne kun on monesti jopa substanssia tärkeämpää.
- Ad Hoc-koulutus tilanteen mukaan. Reagoidaan nopeasti ja
kohdennetaan koulutusta tarpeen mukaan.
- Palkkausjärjestelmä luotu motivoinnin pohjalta. Ei
pitkäaikaisen kehityksen tae
2. Mitä uusia ideoita aiot tai haluaisit kokeilla?
- Virtuaaliset vastuualuevartit Skype-kokouksilla esimiesten
kesken kahdesti kuussa. Tiedon nopean jaon edellytys ja luo tunteen, että olisi
lähempänä henkilöstöä.
- Tiimikohtainen työnohjaus. Eri esimiesten alaisuudessa
oleva tiimi ja suoriutuvuus ei ole samaa tasoa muiden tiimien kanssa. Kerran
kuussa HR mukana tiimikeskustelussa. Kokeilu joka on jo liikkeellä.
- Kokouskäytäntöjen uudistaminen
3. Mitkä ovat teidän suurimmat haasteenne ja mitä
ratkaisukeinoja olet niihin löytänyt?
- Ajan ja rahan puute. Kokousvapaapäivällä voidaan hyötyä ja
kokouksia voidaan pitää tehokkaammin, lyhyempinä ja erilaisissa tiloissa.
- Autokokousten järjestäminen jossa ollaan väkisinkin x määrä aikaa samassa
tilassa luontevasti.
- Kokouksettomien päivien järjestämininen vapauttaa aikaa
substanssityöskentelyyn ja tehostaa työaikaa.
- Kokousten huono suunnittelu. Kehitetään käytäntöjä.
Napakoittaminen, parempi valmistautuminen, ajan pyhittäminen(sähköposti pois
päältä), autokokousten tai kävelykokousten järjestäminen.
- Ajan varaaminen tutkimustyöhön
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti